Goin' digital

Lucram din greu in Productie... Comenzile curgeau garla si ajunsesem un fel de "robotel". Primisem si un 486 in studio, pentru texte, scenarii... lucruri d-astea... Insa pe calculator a venit montata o placa de sunet (nu mai stiu ce soi) cu un mic programel care permitea operatiuni rudimentare, gen copy/paste, cut si, mai ales, un "paste special". Acel "paste special" mi-a atras atentia, pentru ca, de fapt, permitea mixarea a doua track-uri de sunet. Wow!!! Fireste ca n-avea niciun fel de control asupra volumelor, asa ca trebuia sa ajustezi volumele separat pe fiecare track si apoi sa le suprapui. Dar era un mare pas inainte. Si, timid, am inceput sa lucrez cu el. Pana intr-o zi, cand m-am trezit in studio cu doi pusti (rau imi pare ca nu-mi amintesc numele lor), care au inceput sa-mi povesteasca despre un soft numit Cool Edit, care stia, pe langa acel "paste special", sa adauge efecte, sa proceseze, puteai sa controlezi volumele pe fiecare track in parte, era o adevarata "minune". Cei mai vechi in bransa stiu ca primele versiuni de Cool Edit nu erau multitrack, dar chiar si asa era extraordinar. Din pacate, insa, placa de sunet pe care o aveam nu avea suportul necesar pentru Cool Edit, asa ca, dupa ceva cautari, am cumparat o placa de sunet "capabila". Din cate-mi amintesc, era un ESS. Si, in urma unei lungi discutii cu Gabi si, mai ales, a unei demonstratii, am decis sa renuntam la banda si sa trecem la editarea pe calculator. Recunosc ca mi se parea ciudat in primele zile sa nu mai stau sa tai banda, sa tai scotch, sa lipesc... dar lucram de vreo 3 ori mai rapid. Si asta la inceput, pentru ca, pe masura ce avansam, lucrul devenea din ce in ce mai usor. De multe ori, chiar si actorii cu care inregistram, ramaneau sa vada o asemenea "minunatie", pentru ca nu mai era cazul acum sa reia textul integral daca greseau undeva ci pur si simplu sa reia de la un anumit punct, iar eu taiam balba si lipeam cu un simplu Ctrl-X. Era 1995 si, din cate stiam eu, eram singurul post de radio din Ploiesti care folosea editarea pe calculator. Normal ca a trebuit sa mai cumparam harduri, pentru ca lucram pe wave-uri, dar era un pret mic platit pentru eficienta si creativitatea pe care editarea/procesarea pe calculator ni le permiteau. Si lucrurile au mers din ce in ce mai bine, cand am descoperit si SoundForge si, mai ales, Vegas, multitrack-ul mult visat. Avusesem o tentativa de a lucra multitrack cu o versiune trial de la Samplitude, dar mi s-a parut greoi si cu comenzi prea putin intuitive. Iar acum vroiam si mai mult. Visam deja la implementarea unui soft pentru optimizarea emisiei... Si am facut-o si pe-asta. Dar cum s-a intamplat... in episodul urmator.

Comentarii

Postări populare